Nieuws

8 mei 2026

Nieuwe huiskapel markeert nieuw begin voor missiezusters in Den Haag

Bisschop Van den Hende zegende de huiskapel van de zusters

Op 6 mei zegende bisschop Johannes van den Hende de nieuwe huiskapel van de Missiezusters Dienaressen van de Heilige Geest (SSpS) in Den Haag. Tijdens de eucharistieviering werden het altaar, de kapel en het tabernakel plechtig ingezegend. Daarmee kreeg de gemeenschap niet alleen een nieuwe gebedsruimte, maar ook een zichtbaar teken van haar hernieuwde aanwezigheid in de stad.
De nieuwe kapel bevindt zich op de begane grond en staat open voor ontmoeting, gebed en bezinning met buurtbewoners en parochianen. Volgens de zusters wil de gemeenschap juist in Nederland aanwezig zijn voor mensen die kampen met eenzaamheid en geestelijke armoede.
Bijzonder waardevol was ook de steun van andere religieuze gemeenschappen. De aanwezigheid, gebeden en kaarten van zusters uit onder meer Uden, Steyl en Tilburg, evenals de betrokkenheid van de SVD-paters, werden door de gemeenschap ervaren als een grote bemoediging en een teken van verbondenheid bij deze nieuwe start.
De inzegening markeert tegelijk een nieuw hoofdstuk. Nadat eerder werd overwogen de communiteit te sluiten, besloten de zusters toch in Den Haag te blijven. We ontdekten dat onze roeping hier in Den Haag ligt.
Bisschop Van den Hende benadrukte in zijn homilie het belang van gebed en gemeenschap: “De Heer is het die zendt en ontvangt. Vanuit Hem mogen wij samen gemeenschap zijn.”